Imagine 2012: Dag 5
Jaarlijks begint horrorfilmfestijn The Night of Terror traditiegetrouw om 00.00 uur, maar even traditiegetrouw staat de eerste horde fans en fanatici al anderhalf uur eerder op het bordes van Pathé Tuschinski te wachten tot de deuren open gaan. Vrij snel is er al geen plaats meer op de trap, zodat ook de straat langzaam vol loopt. Toeristen stoppen even om te kijken wat er aan de hand is bij de bioscoop, maar lopen snel weer door wanneer er ‘Homo!' wordt gebulderd vanuit de menigte. Niet per se gericht aan hun overigens. Iedereen is een beetje homo vanavond. En een hoer.
Toch lijkt de harde kern van NoT-bezoekers wat afgezwakt, deze 28e editie. Heel uitzinnig is de menigte niet en eenmaal in de foyer toegelaten krijgen zelfs de handhavers een makke groep voor zich. Wanneer de donkergekleurde hoofdbeveiliger de regels van de avond uitlegt wordt hij zelfs toegejuicht, min of meer: ‘Yes, we can!' Toegegeven, nadat de deuren richting zaal 1 van het filmtheater worden opengedaan loopt de menigte als een stampede langs de medewerkers van Imagine. Er moet een mooie plaats gevonden worden, op het balkon of in één van de privéplekken achterin, waar de benen over de balustrade gelegd kunnen worden.
Cubaanse homo's
Het gaat beginnen. Organisator en initiatiefnemer Jan Doense leidt de avond en eerste film in: Cubaanse zombiekomedie JUAN DE LOS MUERTOS (), natuurlijk JUAN OF THE DEAD in het Engels. De eerste zombiehorror uit Cuba, zo wordt de film geïntroduceerd, maar hoeveel Cubaanse films zou het publiek gezien hebben? Ondergetekende één, na vannacht, maar JUAN DE LOS MUERTOS blijkt een redelijke kennismaking. Komedie heeft wel teveel overhand en de film is goed te vergelijken met de Nederlandse multiculti zomkom: ZOMBIBI. Ook wat de speciale make-upeffecten betreft zijn er raakvlakken, want om budgettechnische redenen zijn die er amper. Computerbloed en -darmen slaan de klok. Juan kent ondanks veel zwakheden wel enkele hoogtepunten, zoals wanneer de beste vriend van Juan op zijn sterfbed aan hem opbiecht dat hij altijd al van hem gehouden heeft. En of hij nu alsjeblieft aan zijn piemel mag zuigen. De perfecte grap op The Night of Terror. Homo's!
Film 2 is een unicum op de NoT, zo meldt Doense vooraf. THE CABIN IN THE WOODS () is de eerste film ooit op dit evenement die ook al in de bios draait, maar Buffybedenker en scenarist Joss Whedon heeft hiermee zulk goed werk afgeleverd dat er eenmalig een uitzondering is gemaakt. Vijf homo's en hoeren gaan naar een hutje in het bos, om alcohol overmatig te nuttigen en om te copuleren. Foute boel, zo wijst zo'n dertig jaar aan slashergeschiedenis al uit, maar gelukkig jaagt Whedon dit cliché niet na. De filmmaker neemt dit cliché, gooit het in een blender en perst er vervolgens alles uit wat erin zit. Het is zonde om meer te verklappen dan dit, maar één ding mag er vast gezegd worden: dit is de leukste en meest zelfbewuste horrorfilm sinds tijden. Doense meldt na de voorstelling ook: ‘beter dan dit wordt het vanavond niet. Sorry.'
Intermezzo: tijdens de jaarlijkse Scream Queen Award moet een dame uit het publiek ten overstaan van de volle zaal schrikken, schreeuwen en sterven om kans te maken op prijzen zoals de dvd van Twilight. Een man win dit jaar, opmerkelijk.
Hoer met uitgelopen make-up
De nacht gaat verder met [REC]3 (). PIRANHA 3DD zou eigenlijk draaien - de perfecte film voor dit evenement - maar de distributie liet dat helaas niet toe. De eerdere delen van deze Spaanse bangmakers draaien echter ook al tijdens de NoT: prima vervanging. Niet dus, zo blijkt, want deze zombiehorror is slecht. De claustrofobische setting en de realistische found footage-cinematografie maakten van 1 en 2 regelrechte successen. Maar juist die elementen worden nu losgelaten. [REC]3 is een doodnormale zombiefilm, waarin de ondoden een bruiloft verpesten. Toegegeven: de bruid en hoofdrolspeelster is best leuk (lees: een hoogst aantrekkelijke hoer, met uitgelopen make-up) en visueel is dit best aardig, maar de zombieliefhebber zal niets nieuws ontdekken; [REC]3 is een herhaling van genrezetten. Zelfs de motorzaag wordt weer eens van stal gehaald...
Afsluitend draait de Britse redneckhorror INBRED (), in aanwezigheid van de producent. Vier jeugddelinquenten gaan met twee begeleiders naar het platteland om er vakantie te vieren. Het dorp waar ze belanden is er één uit de boeken: afgelegen, klein en met een morbide bevolking. Foute boel dus en dat zullen ze weten. De incestueuze dorpelingen maken ze af voor hun vermaak en in veel doet deze komische maar grove horrorfilm denken aan het Belgische CALVAIRE. Een leuke, doch simpele afsluiter. En dan weer naar buiten. Het is half 9 in de ochtend. Het gros van het publiek is tot het einde gebleven en laat Tuschinski 1 in complete ravage achter. Nu dromen over... tja... homo's en hoeren.
(Pim Wijers)