Stiekem wel horror op het IFFR
Op het Rotterdams Filmfestival van vorig jaar was er een speciaal themaprogramma gewijd aan bovennatuurlijke krachten in Aziatische cinema. Hungry Ghosts was een gewaagde selectie - een keuze die bij het publiek zeer in de smaak viel, maar ogenschijnlijk niet het meest logisch leek te passen bij het imago van het festival. Dit jaar neemt de horror in Rotterdam geen prominente plek in.
Op het eerste gezicht lijken er weinig echte trekpaarden te zijn, afgezien van de Thaise bosgeestenfabel NYMPH (dat volgens de programmeurs de perfecte film was geweest voor Hungry Ghosts) en het Zuid-Koreaanse POSSESSED, de debuutfilm van regisseur Yong-Joo Lee. Als je even zoekt is er voor de horrorliefhebber toch nog genoeg te ontdekken. Verspreid over de vele andere programma's is hier een korte lijst, voor de geïnteresseerden.
POSSESSED gaat over Hee-Jin, die naar haar geboortedorp afreist wanneer haar jongere, mentaal verwarde zusje verdwijnt. Daar krijgt ze te maken met een reeks zelfmoorden, haar jesusfreak van een moeder, een sjamaan en een politieagent die alles probeert te rationaliseren. De film verschilt niet veel van andere K-horrors (de Koreaanse versie van J-horror), maar probeert zich te onderscheiden met sterke cinematografie en het godsdienstthema.
Yong-Loo Lee vertelde vrijdagnacht na afloop van de avondvertoning van POSSESSED (een voorstelling waar een volle zaal horrorliefhebbers de sneeuw voor trotseerden) dat hij het interessant vindt om te zien hoe iedereen onverklaarbare wonderen op een verschillende manier interpreteert. De een grijpt naar God, de ander naar mythe, de ander naar de wetenschap. Het is een mooi streven om K-horror te maken die stemt tot nadenken, maar Lee slaagt er helaas niet geheel in. POSSESSED is goed gedaan en bij vlagen heel eng, maar niets nieuws onder de zon.
Wel anders klinkt het Belgische AMER, eveneens een debuut. Volgens het IFFR is het een "hallucinante horror-allegorie" à la Argento en Lynch, waarin psychologie, seks, dood en montagetrucs duelleren. Als we afgaan op de horrorhype in Frankrijk in de afgelopen jaren kunnen de Belgen er misschien ook wel wat van.
Ook de moeite van het proberen waard is MOTHER, van Bong Joon-Ho, een Koreaanse regisseur die toevalligerwijs de maker van POSSESSED hielp zijn eerste stapjes te zetten. Zijn vorige film was het meesterlijke monster-familie-drama THE HOST in 2003. Bong laat de gigantische kikkervisjes dit maal achterwege, maar in het verhaal van een moeder die koste wat het kost de onschuld van haar gehandicapte zoon wil bewijzen zit wel weer evenveel gezinssores. Net als in Werner Herzogs tweede film op het IFFR dit jaar, MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE?, naar eigen zeggen een 'horror zonder bijlen en kettingzagen', over een zoon die zijn rol in Oedipus iets te letterlijk neemt en zijn moeder vermoordt.
Mother
De liefhebber van de korte film kan zijn horrorhart ophalen met THE SUBURB WITHIN (een abstracte Finse horrorfilm die vooral met geluid werkt) en EVIL OF DRACULA ('kontlikkende vleermuizen' op celluloid dat daadwerkelijk met beenderen is bekrast). Ook is er, na lang wachten, het Duitse NECROMANTIK 1 uit 1987; necro porn horror over een stel dat een trio'tje doet met een dooie. Jaren geboycot, nu cult. En er is dus een deel twee.
Natuurlijk zijn er ook wat horrorfilms met een boodschap. Zo wordt CANNIBALIEN gedraaid (een horroranimatie die tegelijkertijd een relaas tegen de voedselindustrie is), en DEAD OF NIGHT, een Canadese zombiefilm over Vietnamveteranen, uit 1976. En als je dan toch voor de gouwen ouwen gaat, pak dan ook VIDEODROME (Cronenberg, 1982) even mee. Te lang naar een scherm gestaard heb je dan toch al.
POSSESSED, NYMPH en AMER zijn alledrie deel van Bright Future, en draaien nog de hele week. Ook MOTHER en MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE, die tot het Spectrum-programma behoren, zullen nog draaien. CANNIBALIEN is onderdeel van het nachtprogramma Too Much Too Late en van Spectrum-Shorts, waartoe ook THE SUBURB WITHIN behoort. Onder de noemer Signals: Re:Reloaded worden EVIL OF DRACULA, NEKROMANTIK 1 en VIDEODROME beperkt vertoond.
Kijk op http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl/iffr-2010/programmaschema/ voor alle speeltijden.