TIGER AWARDS 2010: Winnaars gaan terug naar de natuur
Gisterenavond werden in Rotterdam de VPRO Tiger Awards 2010 uitgereikt. Een vijfkoppige professionele jury koos uit vijftien debuut- of tweede films in totaal drie winnaars. Dit jaar overheerste het thema natuur, en de versmelting van die natuur met de mens.
AGUA FRIA DE MAR (een "organische stroom van beelden" en "magische interactie van mens en natuur" waar de jury "van onder de indruk" was), MUNDANE HISTORY (een Thaise "ode aan het universum" die "een beroep doet op zowel verstand als spiritualiteit") en ALAMAR (foto, een realistich, "poëtisch beeld van een kindertijd" over een vader die zijn zoon het pure leven op zee in Mexico leert waarderen, een film "die diep in het hart raakt zonder sentimenteel te worden") brengen de kijker allemaal terug naar de oorsprong van het bestaan.
De makers van de films, Paz Fábrega, Anocha Suwichakornpong en Pedro Gonzalez-Rubio ontvangen elk 15.000 euro voor hun film. ALAMAR kreeg van The Cult Corner 4 ½ welverdiende sterren, en wordt binnenkort door Filmmuseum Distributie uitgebracht. Een korte review was enkele dagen geleden te lezen (zie hier). Over een Nederlandse bioscooprelease van de andere twee winnaars is vooralsnog niets bekend.
The Cult Corner op het IFFR
The Cult Corner heeft een week lang in het pluche van het IFFR doorgebracht en zag gedurende dit 39ste filmfestival van Rotterdam maar liefst zestien lange speelfilms. En onze keuze pakte goed uit, want we zagen zeven zeer sterke speelfilms en nauwelijks echte tegenvallers. De stop motion van Wes Andersons nieuwe speelfilm THE FANTASTIC MR. FOX deed onze harten sneller kloppen, net als de hypnotiserende beelden van de Mexicaanse Tiger Award winnaar Pedro González-Rubio in ALAMAR.
Ook de afstandelijke vertelstijl van Europeanen Bruno Dumont in HADEWIJCH van Jessica Hausner in LOURDES viel in de smaak en we zijn verheugd dat beide films binnenkort in het hele land te zien zullen zijn. Dat geldt niet voor het nog niet helemaal geslaagde Georgische plattelandsdrama SUSA, dat wel erg veel vroeg van het geduld van de IFFR bezoekers, waarvan er op de première velen in slaap vielen. En dat terwijl de film nog geen anderhalf uur duurde.
Ook had Werner Herzog echt met zijn handen van Abel Ferrara's ongepolijste jaren 90 meesterwerk THE BAD LIEUTENANT af moeten blijven. Zijn versie is zeker niet zonder waarde, maar wordt iedere minuut potsierlijker en meer krankjorum. Typisch Herzog, maar dan op een vervelende manier. Festival lieveling Hirazoku Kore-Eda zette met AIR DOLL wel weer een prettige film achter zijn naam. Wij spraken de Japanner uitgebreid; dat interview is hier te lezen.
Hieronder de filmlijst van alle titels die wij de afgelopen tien dagen zagen met vermelding van de waarderingen:
THE FANTASTIC MR. FOX
ALAMAR
LOURDES
RED, WHITE AND BLUE
HADEWIJCHÂ
LOS CONDENADOS
AIR DOLL
WIN/WIN
J'AI TUE MA MERE
LE REFUGE
HUNTING & ZN.
CRYING WITH LAUGHTER
MIYOKO
THE BAD LIEUTENANT
SUSA
POSSESSED
Volg The Cult Corner van 11 tot en met 20 februari vanaf het filmfestival van Berlijn met recensies, sfeerimpressies, fotoreportages en interviews.