48 HFP Amsterdam van hoge kwaliteit
Dinsdag 14 juni vond de prijsuitreiking plaats van het jaarlijks terugkerende 48 Hour Film Project in Amsterdam. Het 48 Hour Film Project is een project dat wereldwijd wordt georganiseerd en waarin verschillende teams in het tijdsbestek van slechts 48 uur een film maken.
Tussen een aanbod van kwalitatief hoogstaande films bleek THE VIS IT dinsdagavond de beste film van het 48 Hour Film Project in Amsterdam. Voor deze editie maakten 27 teams van filmmakers binnen 48 uur een korte film. Het resultaat moest zoals altijd voldoen aan een aantal aspecten die vlak voor het startschot bekend werden gemaakt. Dit jaar moesten de volgende elementen in de film worden verwerkt: een visserman of vissersvrouw genaamd Reinier of Reini Rudolfs als personage, de zin "Waarom ben ik altijd de eerste?" en ten slotte een spiegel als object. Daarnaast kregen de deelnemers per groep een genre toebedeeld. Na een uitputtingsslag van 48 uur werd slechts één van de 27 films na de deadline ingeleverd. Die werd even jammerlijk als onverbiddelijk gediskwalificeerd. De overige 26 bleken niettemin van hoge kwaliteit. Hieronder recensies van drie prijswinnaars.
THE VIS IT
Time travel movie van team Hazazah (Judith Engels)
Vijf nominaties, winnaar beste film
Als film is THE VIS IT naadloos afgewerkt. Team Hazazah gebruikt het concept van tijdreizen origineel en doeltreffend. In de film brengt een oude man zijn tijd al vissend door in een roeiboot. Hij heeft een bamboehengel in de aanslag en de wind scheert over zijn pet: niemand doet hem wat. Hoewel, wanneer er een verwaande kakbal op een dure motorboot langszij komt is het gedaan met de rust. Harde muziek, onzedelijke kleding en schunnige blikken vallen de man ten deel. Maar dan krijgt de oude man hulp en blijkt waarom dit een tijdreisfilm is... De kwaliteit van de productie valt in THE VIS IT extra op. Zo heeft het team blijkbaar binnen no-time twee boten geregeld, een goede filmlocatie, visuitrusting en een volwaardig harnas, glimmend en wel. De visser speelt zijn verontwaardiging en verbazing uiterst geloofwaardig en ten slotte had team Hazazah ook nog eens de tijd om gelikte speciale effecten te gebruiken. Daardoor leek THE VIS IT zelfs even op HIGHLANDER uit 1986 en dat is een compliment.
IL PESCATORE
Western van team MAF (Marc Redmeijer)
Zes nominaties, winnaar regie & muziek
Voor IL PESCATORE kreeg team MAF de opdracht om een western of musical te maken. Ze kozen voor het eerste, en hoe! Niet in de woestijn, maar in de polder maakte het team een stamppotwestern volgens alle genreconventies. Twee cowboys, een goede en een kwade, zetelen zich aan weerszijden van dezelfde sloot, hengel in de aanslag, strijdend om de beste vangst. Regisseur Redmeijer laat merken dat hij van het genre zondermeer kaas heeft gegeten. De schurk en de held zijn beide archetypisch en daarnaast zitten alle juiste shots in de film, inclusief enkele close ups die genreliefhebbers moeten herkennen uit het werk van Sergio Leone. De climax is wat gemakkelijk en voorspelbaar, maar net als in de veel westerns draait het hier vooral om sfeer en daaraan kent IL PESCATORE geen gebrek. Dat is overigens ook te danken aan de muziek van team MAF die waarschijnlijk ook zonder de filmbeelden doet denken aan een western.
SLAAP KINDJE, SLAAP
Superheldenfilm van team Miras (Stephan Miras)
Drie nominaties, winnaar genre & prop
Binnen de klassieke awardcategorieën kreeg SLAAP KINDJE, SLAAP nominaties voor beste script en muziek, maar de film viel vooral op door het gebruik van de elementen uit de opdracht. Hoe maak je een superheldenfilm in 48 uur, terwijl je amper tijd hebt om dat voor te bereiden? Team Miras loste dat origineel op: in SLAAP KINDJE, SLAAP brengen een vader en moeder hun baby naar bed. Tijdens het verhaaltje voor het slapen gaan verliezen ze zichzelf in hun fantasie: puttend uit hun eigen ervaring wanen ze zichzelf even superheld. Tijdens het vertellen lopen fantasie en werkelijkheid door elkaar heen en dat leidt uiteindelijk zelfs tot een ruzie. Het eindigt gelukkig positief, wederom in een mix tussen fantasie en realiteit. SLAAP KINDJE, SLAAP is waarschijnlijk de allereerste feelgood superheldenfilm. We zijn benieuwd naar de sequel!