31ste NFF: Dag 6
Op de zesde dag van het NFF zijn tijdens de Talkshow van het 31e Nederlands Film Festival de eerste nominaties bekendgemaakt voor de Gouden Kalveren, de Grote Prijzen van de Nederlandse film 2011. De Gouden Kalf jury, onder leiding van Laetitia Griffith, presenteerde de genomineerden voor Beste Televisiedrama, Beste Korte Film, Beste Korte Documentaire, Beste Lange Documentaire.
Beste Televisiedrama
BON VOYAGE van Margien Rogaar
SPOOKBEELD van David Lammers
VAST van Rolf van Eijk
Beste Korte Film
LIFE IS BEAUTIFUL van Mark de Cloe en Jeroen Berkvens
THE MONSTER OF NIX van Rosto
OLIFANTENVOETEN van Dan Geesin
Beste Korte Documentaire
PEOPLE I COULD HAVE BEEN AND MAYBE AM van Boris Gerrets
WAT DE KAT ZIET van Kim Brand
ZWARTE SOLDATEN van Joost Seelen
Beste Lange Documentaire
DE ENGEL VAN DOEL van Tom Fassaert
NIET ZONDER JOU van Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster
WATER CHILDREN van Aliona van der Horst
De Gouden Kalveren worden uitgereikt tijdens het Gala van de Nederlandse Film op vrijdag 30 september van 19.30-22.00 uur in de Stadsschouwburg Utrecht. De presentatie is in handen van Daphne Bunskoek en Claudia de Breij. De uitreiking is vanaf 19.30 uur live te zien op filmfestival.nl en Cultura24 en vanaf 20.30 uur live op Nederland 1 (VPRO).
__________________________________________________________
Brownian Movement het herkijken waard
Naast de vele premières biedt het Nederlands Filmfestival natuurlijk ook de mogelijkheid om enkele films die al een tijdje uit de roulatie zijn alsnog of nog eens te bekijken. Wie bijvoorbeeld RABAT, het geweldige debuut van Jim Taihuttu en Victor Ponten heeft gemist, kan dit alsnog bekijken. Ook staat er een aantal films geprogrammeerd dat een tweede kijkbeurt waard is. BROWNIAN MOVEMENT bijvoorbeeld, de intrigerende vierde film van de Rotterdamse regisseuse Nanouk Leopold, die afgelopen maart in roulatie ging, en op het festival meedingt naar de Gouden Kalf voor beste lange speelfilm.
De titel van Nanouk Leopolds vierde film, BROWNIAN MOVEMENT, verwijst naar het idee van de Schotse botanicus Robert Brown die in 1827 achter het schijnbaar doelloos opdwarrelen van stofdeeltjes een sturend principe vermoedde. Zo ook in Leopolds film: achter de stille helderwitte ruimtes, de eenzame nog in aanbouw zijnde kantoorpanden, de woonkamers waarin niet geleefd lijkt te worden en de lege, starende blikken van de vaak in close-up gefilmde hoofdpersonages Charlotte (Sandra Hüller) en Max (Dragan Bakema), lijkt een voor de kijker verborgen wereld te bestaan.
Lees hier de hele recensie.