Filmjaarlijst 2014

De recensenten van The Cult Corner hebben alle films van het afgelopen filmjaar op een rijtje gezet en een persoonlijke top tien samengesteld. Het meeste genoemd is uiteraard BOYHOOD, maar daarnaast lopen de favorieten best ver uiteen. Vele films worden zelfs maar één keer genoemd, zoals THE WOLF OF WALL STREET, HER en LEVIATHAN. Hieronder de top tien lijstjes van Julius Koetsier, Guus Schulting, Pim Wijers en Ronald Simons.

 

 

Julius

1. UNDER THE SKIN (Jonathan Glazer)

Het meest fascinerende filmmonster van het jaar staat met één been in de traditie van Chaney en Karloff, met het andere ver in de toekomst.

 

2. HER (Spike Jonze)

Melancholische, maar verfrissend optimistische sciencefiction met nóg een glansrol voor Scarlett Johansson.

 

3. THE RAID 2: BERANDAL (Gareth Evans)

Een shot adrenaline dat nog steeds niet uitgewerkt is.

 

4.  THE WOLF OF WALL STREET (Martin Scorsese)

Weerzinwekkend op een goede manier.

 

5. THE BABADOOK (Jennifer Kent)

De engste film van het jaar leent van Cronenberg en THE SHINING, maar dan vanuit een vrouwelijk perspectief.

 

6. SNOWPIERCER (Joon-ho Bong)

Met zijn combinatie van camp, politiek, actie en intelligentie had dit haast door Paul Verhoeven gemaakt kunnen zijn.

 

7. BOYHOOD  (Richard Linklater)

De tijd vliegt, zowel in het leven van de hoofdpersoon als tijdens het kijken van de film.

 

8. THE WIND RISES  (Hayao Miyazaki)

Een melancholisch slotstuk voor het oeuvre van een van de grootste levende filmmakers.

 

9. DAWN OF THE PLANET OF THE APES (Matt Reeves)

Weg met robots, lang leve apen.

 

10. THEY CAME TOGETHER (David Wain)

David Wains melige parodie op romantische komedies stelt in cinematografisch opzicht niets voor, maar is de beste in z'n genre sinds AIRPLANE!, en de grappigste film van het jaar.

 

 

 

Guus

1. BOYHOOD (Richard Linklater)

 Woorden schieten tekort voor wat Linklater hier weet te bereiken. Een meesterwerk.

 

2. KREUZWEG (Dietrich Bruggemann)

Strakke vorm, grote waanzin: hoe een idee een obsessie wordt, verteld in veertien hoofdstukken.

 

3. 12 YEARS A SLAVE (Steve McQueen)

Krachtig verhaal, krachtig gespeeld, krachtige film.

 

4. IDA (Pawel Pawlikowski)

Intelligente film over hoe een Pools weesje buiten haar schuld om midden in de oorlogsgeschiedenis van haar land blijkt te staan. Meesterlijk gefilmd en buitengewoon ontroerend.

 

5. MAPS TO THE STARS (David Cronenberg)

Dit is Cronenberg op z'n ontregelend best: waar heb ik in hemelsnaam naar gekeken net?

 

6. NEBRASKA (Alexander Payne)

Bruce Dern is fenomenaal! Comeback van het jaar, heerlijk in zwart-wit.

 

7. DEUX JOURS, UNE NUIT (Jean-Pierre en Luc Dardenne)

Wederom hebben de Dardennes de vinger op de sociaalrealistische pols. Marion Cotillard schittert als in het nauw gedreven werkneemster, op een missie haar baan terug te winnen.

 

8. THE SELFISH GIANT (Clio Barnard)

Zelden was kitchen sink zo rauw en magisch tegelijk.

 

9. SNOWPIERCER (Jong-ho Bong)

Het meeste plezier beleefde ik dit jaar aan Bongs Engelstalige debuut. Een visuele treinreis die nergens uit de bocht vliegt.

 

10. JOE (David Gordon Green)

 Ik heb een soft spot voor de films van David Gordon Green en JOE is een van z'n beste. Nicolas Cage is op z'n best als getroebleerde held in het grauwe Zuiden van Amerika.

 

Pim

1. BOYHOOD (Richard Linklater)

2. MOMMY (Xavier Dolan)

3. GRAND BUDAPEST HOTEL, THE (Wes Anderson

4. LEVIATHAN (Andrey Zvyagintsev)

5. UNDER THE SKIN (Jonathan Glazer)

6. SNOWPIERCER (Joon-ho Bong)

7. DAWN OF THE PLANET OF THE APES (Matt Reeves)

8. STARRED UP (David Mackenzie)

9. THE TALE OF PRINCESS KAGUYA (Isao Takahata)

10. WHAT WE DO IN THE SHADOWS (Jemaine Clement, Taika Waititi)

 

Ronald

1. BOYHOOD (Richard Linklater)

Kreeg op de Berlinale met afstand het luidste en langst aanhoudende applaus na afloop. En het gebeurt niet vaak dat je na zo’n lange film het liefste de operateur wilt vragen om ‘m nog eens aan te zetten.

 

2. KREUZWEG (Dietrich Bruggemann)

Intense karakterstudie, soms zelfs op het ondraaglijke af. Maar daarbinnen weet regisseur Brüggemann de lange, statisch gedraaide scènes een absurde sfeer te geven vol inktzwart sarcasme, dat gek genoeg bevrijdend werkt.

 

3. THE DOUBLE (Richard Ayoade)

Absurdistisch, verwarrend en stronteigenwijs, deze mix van comedy, thriller en drama van Richard Ayoade, maker van cultserie Garth Marenghi’s Darkplace.

 

4. WINTER SLEEP (Nuri Bilge Ceylan)

Een mooigeschoten portret van een grootgrondbezitter (een fantastische rol van toneel- en filmacteur Haluk Bilginer) in een armoedig Turks bergdorpje. Het is een genot om zo lang met deze personages rond te hangen in een lange Turkse winter.

 

5. STILL THE WATER (Naomi Kawase)

Steeds opnieuw keren we terug bij de zee, die wordt voorgespiegeld als de plaats waar leven, dood en liefde voor eeuwig met elkaar zijn verweven. Alle elementen uit haar werk zijn hier in perfect evenwicht.

 

6. THE GRAND BUDAPEST HOTEL (Wes Anderson)

Een fantastische cast, setdesign om je vingers bij af te likken en spitse dialogen die we nog maar weinig zien bij dergelijke grote producties.

 

7. NEBRASKA (Alexander Payne)

Fijntjes uitgewerkt, in scherp zwartwit gevangen relatiedrama van Alexander Payne met een indrukwekkende rol van Bruce Dern.

 

8. STARRED UP (David Mackenzie)

Explosieve jongen (Jack O'Connell) bijt duchtig van zich af in dit rauwe gevangenisdrama. 

 

9. DALLAS BUYERS CLUB (Jean-Marc Vallée)

Oscarwinnende rol (eindelijk!) van Matthew McConaughey in dit indrukwekkende drama van de regisseur van C.R.A.Z.Y. (2005) en THE YOUNG VICTORIA (2009).

 

10. MOMMY (Xavier Dolan)

Alweer de vijfde speelfilm van de 25-jarige Canadees Xavier Dolan, en veruit zijn beste. Een vlijmscherp portret van de problematische verhouding tussen een moeder en haar zoon.  

 

 

boyhood