Cannes 2017: Dag 1
LOVELESS is de vijfde lange speelfilm van de 53-jarige Russische regisseur Andrey Zvyagintsev, die met THE RETURN, THE BANISHMENT, ELENA en LEVIATHAN nu een zeer consistent vijftal op zijn naam heeft staan. Ondanks dat hij slechts twee van de vijf zelf schreef, ligt ‘s mans handtekening over stijl én scenario: steeds confronteert hij zijn personages met een duivels dilemma of een spook uit het verleden, en altijd eentje binnen de familie. Zijn personages worden opgeschrikt door een plotseling opgedoken vader, een erfenis die ineens op de tocht komt te staan of een echtgenote die onverwachts zwanger blijkt te zijn van een ander. Met als gevolg: de ware aard van de mens. En die valt niet vaak mee. Het is the evil that men do waar Zvyagintsev zijn tanden in zet.
In het geval van LOVELESS, zijn nieuwe, vandaag in Cannes als eerste competitiefilm van de 70ste editie van het filmfestival vertoond, is het de liefdeloosheid van een echtpaar wiens ego groter is dan alles en iedereen om hen heen. Inclusief dat van hun zoontje, dat werkelijk het allerlaatste is waar ze aan denken tijdens hun op handen zijnde scheiding van huwelijk en huis. Als de jongen na weer een ordinaire ruzie het hazenpad kiest en drie dagen later nog niet terug is, komen de twee er op een pijnlijke manier achter dat zij zelf niet altijd op de eerste plaats kunnen staan. Ze schakelen het meest liefdevolle en genereuze burgerinitiatief ooit op film vastgelegd in; een gênante contrast met hun eigen opvoedingspraktijk. Nu dat kind nog vinden.