Wild, Weird und Bloody: genrefilms op de Berlinale
Het jaarlijkse grote retrospectief van het filmfestival van Berlijn, de Berlinale, staat op de aanstaande 75e editie in het teken van Wild, Weird, Bloody.
Het festival selecteerde vijftien genrefilms uit Oost- en West-Duitsland, gemaakt in de jaren zeventig. Rainer Rother, hoofd van het retrospectief en artistiek directeur van de Deutsche Kinemathek, licht zijn keuze als volgt toe: “Een al lang bestaand vooroordeel is dat Duitsers geen genrecinema kunnen maken. Maar in feite legde de vroege Duitse cinema een basis die van invloed was op de internationale ontwikkeling van fantasy- en sciencefictionfilms."
Ook daarbuiten voelden zowel auteursfilmmakers als commerciële producties zich de afgelopen decennia aangetrokken tot genrefilms. "Onze Retrospektive toont films die zijn gemaakt te midden van andere filmstromingen, zoals de Nieuwe Duitse Cinema, die de aantrekkingskracht omarmden en speelden met de mogelijkheden van een goede genrefilm.'
Beïnvloed door de golf van exploitatiefilms uit die tijd, zijn de jaren zeventig een schatkamer van ongebruikelijke films die nieuwe verhalende en esthetische paden volgden. Het was een decennium waarin een generatie jonge regisseurs de gok waagde en de grenzen tussen de genres op de proef stelde. Met DEADLOCK (BRD, 1970) serveerde Roland Klick een mix van post-apocalyptische gangsterfilm en psychedelische western. Datzelfde jaar richtte Hans W. Geißendörfer zijn blik op het horrorgenre met zijn indrukwekkende vampierfilm JONATHAN (BRD, 1970). West-Duitse filmmakers hadden tegenhangers in Oost-Duitsland, zoals Horst Bonnet, met zijn ongebruikelijke bewerking van de operette Orpheus in der Unterwelt (DDR, 1974), en Günter Reischs satire CLOVES IN ASPIC (DDR, 1976).
De sectie vertoont ook films van regisseurs als Rainer Erler, Klaus Lemke, Ulli Lommel en Wolfgang Petersen, waardoor dit retrospectief wordt uitgebreid met genres als de motorfilm, thriller en musical.
Het festival vindt plaats van 13 tot en met 23 februari 2025.