Nederhorror Korte Film festival

nederhorror korte filmfestival

Op 22 maart 2009 organiseerde The Cult Corner voor de eerste keer het Nederhorror Korte Film Festival dat plaatsvond in Cinema OT301 te Amsterdam. Cinema OT301 is de filmzaal van de voormalige Filmacademie van Amsterdam, sinds 1999 een broedplaats voor kunstenaars uit allerlei disciplines, waarin naast de cinema ook een concertzaal en het veganistisch restaurant De Peper is gevestigd. OT301 won in 2007 de Amsterdamprijs voor de Kunsten uit handen van burgemeester Cohen voor de wijze waarop zij een bijzondere, actuele en grensoverschrijdende bijdrage leveren aan de kunsten in Amsterdam.

In competitie zijn op het Nederhorror Korte Film Festival in aanwezigheid van vele filmmakers negen recente Nederlandse korte horrorfilms vertoond, die werden beoordeeld door een deskundige jury, bestaande uit acteur en filmmaker Marc van Uchelen (voorzitter),
NFF-producent Ruben Heijloo en Schokkend Nieuws-redacteur Eric van der Woude. Voor de sponsoring van het festival droeg de Cultvideotheek zorg. De te winnen prijzen varieerden van DVD's tot filmboeken, een zeldzaam Italiaans affiche van de klassieke zombiefilm ZOMBI 2 van Lucio Fulci, horror t-shirts en een lidmaatschap van de Cultvideotheek.

Zombeer

Barend de Voogd & Rob van der Velden nemen de prijs voor Beste Montage voor hun film ZOMBEER aan uit naam van editor Manuel Rombley.

Met de keuze voor BOCKEREYERS: DE LETSTE ZILVERLING van Mike Stoffels, BROTHER'S KEEPER van Martijn Smits, DROOMBEZOEKER van Erik Zijlstra, HARRY DORIGHT´S PRELUDE TO HELL van Erwin van den Eshof, HOK van Stefan Rops, MEIN SCHONSTES UNGEHEUER van Bernard Martens & Louk Voncken, POPO van Richard Raaphorst, VLEESDAG van Bart van Dekken en ZOMBEER van Barend de Voogd & Rob van der Velden vertoonde het Nederhorror Korte Film Festival een representatieve dwarsdoorsnede van wat er het afgelopen jaar is gemaakt aan nederhorror door zowel professionele, semiprofessionele als amateur filmmakers.

Het festival begon om 20:30 en bestond uit vier delen: een blokje van vijf films, na de pauze nog een blokje van vier films, vervolgens de prijsuitreiking en de vertoning van twee oudere nederhorrorfilms buiten competitie, die zeer zelden zijn vertoond in de Nederlandse zalen: DE MAN IN DE LINNENKAST van Tallulah Hazekamp Schwab & THE PRODIGAL SON van Chris W. Mitchell. De driekoppige jury had in totaal ruim drie kwartier tot zijn beschikking om de prijzen in de categorieën Beste Film, Beste Regie, Beste Acteur/Actrice, Beste Scenario, Beste Speciale Effecten, Beste Montage en Beste Muziek toe te kennen. Ook het publiek kon zijn mening geven, want na afloop van het tweede blokje kregen zij de kans om hun scheurkaart voor de Cultvideotheek Publieksprijs in te
leveren.

Harry DorightErwin van den Eshof ontvangt de Cultvideotheek Publieksprijs voor HARRY DORIGHT´S PRELUDE TO HELL uit handen van juryvoorzitter Marc van Uchelen.

Voorzitter Marc van Uchelen gaf aan het begin van de uitreiking te kennen dat het geen gemakkelijke opgaaf was om de negen, zeer uiteenlopende films naast elkaar te leggen en te vergelijken. Maar uiteindelijk kwam de jury toch eensgezind uit hun beraad en reikten de volgende prijzen uit:

Beste Film: POPO van Richard Raaphorst


Beste Regie: Richard Raaphorst (POPO)


Beste Camerawerk: Bart Beekman (BROTHER'S KEEPER)


Beste Acteur/Actrice: Victor Löw (POPO)


Beste Montage: Manuel Rombley (ZOMBEER)


Beste Scenario: Marc Bennink, David de Winter & Richard Raaphorst (POPO)


Beste Speciale Effecten: Lawrence I. Kelatow, Barbara Rothuizen e.a. (BROTHER'S KEEPER)


Beste Muziek: Reyn Ouwehands (POPO)

De Cultvideotheek Publieksprijs ging met enorme voorsprong naar HARRY DORIGHT´S PRELUDE TO HELL van Erwin van den Eshof