On the Rocks
In de grote Hollywoodfilms uit de jaren dertig en veertig figureerden veelal rijke mensen. Denk aan GONE WITH THE WIND (1939), CASABLANCA (1942) of DARK VICTORY (1939). Dat deze personages welvarend waren, deed er voor het verhaal vaak weinig toe. Het leek vooral een mooi uitgangspunt voor de prachtige aankleding van de film. De huizen van de personages zijn vaak ruim en mooi, de kleding die ze dragen is niet zelden haute couture, en de acteurs zelf zijn fijn om naar te kijken: puur escapisme. Als toeschouwer is het fijn ondergedompeld te worden in deze prachtige wereld waarin ook niet alles koek en ei blijkt te zijn.
ON THE ROCKS is een moderne variant van dit type film. Laura (Rashida Jones) woont in een prachtig appartement in New York. Ze is getrouwd met een knappe, hardwerkende man (Marlon Wayans) en heeft twee schattige dochters. Toch is ze futloos. Ze werkt aan een boek, maar het schrijven wil maar niet vlotten. Als ze een vermoeden krijgt dat haar man vreemdgaat, raakt ze helemaal ontmoedigd. Haar gepensioneerde vader Felix (Bill Murray) hoort hiervan en stelt voor dat ze haar man samen gaan bespioneren, met alle - vaak hilarische - gevolgen van dien. Deze grappige momenten worden afgewisseld met serieuze gesprekken over Felix’ afwezigheid toen Laura kind was.
Het is makkelijk om in ON THE ROCKS de overeenkomsten te zien met Coppola’s eigen leven. Haar jeugd was onconventioneel: ze woonde een lange tijd in de Filipijnse jungle terwijl haar vader APOCALYPSE NOW filmde, en reisde van jongs af aan met hem mee als hij zijn films wereldwijd promootte. Tevens heeft Coppola ongetwijfeld ook veel ballen in de lucht te houden als filmmaakster, moeder en echtgenote van Thomas Mars (zanger van Phoenix). In interviews heeft ze aangegeven dat de scène waarin Felix besluit Breaking Bad te gaan kijken met zijn kleindochters als hij even op ze moet passen, op een werkelijk moment met haar vader en kinderen gebaseerd is. Maar dat ze het in ON THE ROCKS vooral wilde hebben over man-vrouwverhoudingen en de druk die komt kijken bij het combineren van ouderschap en werk.
Deze diepere laag van de film komt niet helemaal uit de verf. De voornaamste kracht en zwakte van de film is dat ON THE ROCKS volledig om Bill Murray lijkt te draaien. Regelmatig voelt de film als een aaneenschakeling van Bill Murray-momenten die aan elkaar worden gelijmd door de scènes met Rashida Jones. Maar er zitten een paar prachtige scènes tussen, zoals het moment dat Laura en Felix worden aangehouden door agenten, maar dat deze al snel zo van hem gecharmeerd zijn dat ze zijn auto voor hem duwen totdat de motor weer aanslaat.
Wie op zoek is naar een depri-dromerige film van Sofia Coppola komt met ON THE ROCKS bedrogen uit, maar wie Bill Murray-fan is, en een avondje wil ontspannen kan waarschijnlijk erg van deze film genieten.