Interview Rooney Mara
Op 17 december komt CAROL uit, de nieuwe film van Todd Haynes, de regisseur van I'M NOT THERE. (2007), FAR FROM HEAVEN (2002), VELVET GOLDMINE (1998) en [SAFE] (1995).
Rooney Mara speelt in CAROL de rol van Therese Belivet, een meisje dat in New York aan het begin van de jaren vijftig in een warenhuis werkt en droomt van een meer vervullend leven. Als ze de oudere, rijkere Carol Aird (Cate Blanchett) ontmoet, slaat de vonk onmiddellijk over. Maar wanneer Carols verhouding met Therese aan het licht komt, neemt Carols echtgenoot wraak door haar geschiktheid als moeder aan te vechten. Carol en Therese voelen zich gedwongen de situatie te ontvluchten en ondernemen een spontane reis door Amerika.
The Cult Corner interviewde Rooney Mara in Cannes, de dag na de wereldpremière van CAROL.
Je zag CAROL gisteravond voor het eerst hier in Cannes. Hoe was dat?
Zenuwslopend. Echt zenuwslopend. Het was natuurlijk niet alleen even een filmpje kijken, maar ook de spanning van de eerste keer, en het hele circus eromheen met de rode loper en de pers. En het is niet zo maar een rode loper: het is die van Cannes!
Hoe bereidde je je voor op deze rol?
Veel was al voor mij gedaan: er lag al een heel gedetailleerd script, en ik had het boek van Patricia Highsmith, waarin het verhaal echt vanuit mijn personage wordt verteld. Dus daar putte ik rijkelijk uit voor het opbouwen van mijn personage. Daarnaast heeft Todd mij een knipselmap en vijf of zes cd’s met muziek uit die tijd gegeven. Plus een hele bak met films. Vooral LOVERS AND LOLLIPOPS uit 1956 vond ik heel inspirerend ter voorbereiding.
Therese is een vrij ingetogen karakter. Was het lastig om niet all out te kunnen gaan?
Niet lastig om te spelen, maar voordat de opnames begonnen vroeg ik mij wel af wat ik in godsnaam moest doen, omdat ik bijna geen tekst heb en er heel veel in de subtekst ligt. Gelukkig had ik op de set Cate om tegen te spelen en te reageren, dus dan loopt het vanzelf.
Wat voor regisseur is Todd Haynes op de set? Geeft hij veel aanwijzingen of juist veel ruimte?
Todd wilde alles van tevoren al vastleggen, dus bijna alle aanwijzingen zaten in de repetitie. Eenmaal op de set deden we exact hoe we het al ontelbare malen hadden geoefend.
Je carrière heeft een enorme vlucht genomen met THE GIRL WITH THE DRAGON TATTOO. Is deel twee inmiddels bevestigd?
Nee, helaas nog steeds niet. En ik wil het dolgraag doen. Toen ik destijds tekende voor het eerste deel, zag ik het project echt als een trilogie. Dus na het eerste deel was ik nog lang niet klaar met het karakter. Maar ja, de keuze om deel twee echt te gaan maken, ligt helaas niet bij mij, dus het blijft afwachten.
CAROL behandelt zeer nadrukkelijk de thema’s van homoseksualiteit en klasseverschillen. Vind je dat nu nog relevant?
Ja, dat is het wel, maar niet voor mij. Ik woon tussen Los Angeles en New York, en word omgeven door progressieve mensen. Dus ik snap eerlijk gezegd niet dat er nog mensen zijn die zich vandaag de dag nog druk maken over deze sociale thema’s. Maar goed ... ik leef in een bubbel.
Je hebt in CAROL een seksscène met Cate Blanchett. Hoe was dat?
Je bedoelt of het anders was dan een seksscène met een man? Nee, daar was ik totaal niet mee bezig. Het is een scène waarin je nepseks hebt met iemand waar je niet verliefd op bent. Dat kan ongemakkelijk, grappig of wát dan ook zijn. Maar het maakt mij niet uit of het een man of een vrouw is. Dat is een vraag uit een ver verleden wat mij betreft. Ik bedoel: who really cares, right?
Ronald Simons (Cannes, juli 2015).