AFFF 2008: Dag 3
De drukte in de zalen, de foyer en voor de ingang van Tuschinski op de Reguliersbreestraat nam een flinke vlucht op vrijdagavond en dat zal vandaag en morgen alleen nog maar verder toenemen.
In tegenstelling tot de relatieve rust op donderdag, zijn de zalen nu bijkans uitverkocht, en dat geldt zeker voor publieksfavorieten zoals The Ruins, The Orphanage en Substitute van Ole Bornedal. Er wordt ook al flink gestemd voor de Silver Sceam Award, de publieksprijs van het AFFF, en de top drie ziet er nu als volgt uit: op nummer een de openingsfilm The Fall, op twee Jack Brooks: Monster Slayer en op drie Stuck.
Na dit weekeinde zal die top drie er waarschijnlijk heel anders uit gaan zien, want een aantal potentiële kanshebbers op de publieksprijs worden vandaag en morgen voor het eerst vertoond, waaronder The Orphanage, REC en Diary of the Dead. Gisteravond was ik een van de bezoekers die de Nederlandse première van The Ruins bijwoonden in zaal 4 van Tuschinski. Dit debuut van modefotograaf Carter Smith is een rechttoe rechtaan horrorfilm over een vijftal twintigers die in Mexico een Maya-tempel bezoeken en daar lang niet allemaal levend vandaan komen.
De vijf toeristen worden bij aankomst al direct zeer agressief benaderd door enkele junglebewoners, maar dat is nog niets vergeleken bij de mysterieuze aanwezigheid in de tempel. De spanning wordt mooi opgebouwd in dit verfilmde verhaal van Scott B. Smith, de schrijver die eerder een Oscarnominatie ontving voor A Simple Plan van Sam Raimi. Ook in dat verhaal komt de terreur niet alleen van buitenaf, maar vooral ook van binnenuit. In The Ruins, geschoten door Darius Khondji, cameraman van Se7en en de films van Marc Caro en Jean-Pierre Jeunet, wordt het daarentegen wel een flink stuk bloederiger dan in Raimi's film. Het publiek reageerde gisteravond steeds onrustiger op de vele (zelf)mutilatie scènes. Vanaf donderdag 17 april te zien in de Nederlandse bioscopen.
De paranoia-thriller Bug is de nieuwe film van William Friedkin, regisseur van The Exorcist en The French Connection, en deze gaat nog een stapje verder wat zelfmutilatie betreft. Een alleenstaande vrouw (Ashley Judd) woont in een verlaten motel, en wordt op een avond door een vriendin gekoppeld aan de zwijgzame, stugge Peter, een zeldzaam intense rol van opkomend acteur Michael Shannon. Hij trekt bij haar in en binnen enkele dagen weet hij haar ervan te overtuigen dat het hele huis is vergeven van de insecten. Dat Peter aan een persoonlijkheidsstoornis lijdt, was al vanaf zijn entree duidelijk, maar dat het zulke verregaande gevolgen heeft, maakt Bug tot een zeer sterk geacteerde paranoia-thriller, die helaas wel wat te lijden heeft aan ongeloofwaardigheid door tijdssprongetjes die soms wat moeilijk aanneembaar zijn.