Berlinale Verslag 2: Kate Winslet & Het Vissenkind
Het geschreeuw was honderd meter verderop nog glashelder te horen toen de cast van The Reader vanavond de rode loper betrad. Bij regisseur Stephen Daldry en acteur David Kross viel het eerlijk gezegd nog mee, maar toen Kate Winslet in een strakke zwarte jurk verscheen, werd er door rabiate fans minutenlang ‘Kate! Kate!' geroepen. Het zijn scènes die de Berlinale graag ziet, want dit filmfestival doet enorm zijn best om het beste van twee werelden te presenteren: naast de zorgvuldig uitgekozen arthouse juweeltjes een flinke dosis Hollywood glamour. En niet voor niets, want sterren trekken media en media trekken sponsoren. Dus zo kan het gebeuren dat een film zoals The Reader, die al in meerdere landen in première is gegaan, met veel aplomb wordt gepresenteerd terwijl op een steenworp afstand een Tsjetseens boerendrama de handen op elkaar krijgt.
Inés Efron in XXY
Een Argentijnse film die ergens tussen deze twee uitersten zit, beleefde vrijdagavond zijn wereldpremière in het programmaonderdeel Panorama, het onderkomen van debuutfilms, nieuwe ontdekkingen en films van arthouse-bekenden. In een afgeladen Zoo Filmpalast werd het Panoramaprogramma gisteravond geopend met El Niño Pez (Het Vissenkind) van de Argentijnse regisseuse LucÃa Puenzo, dochter van de beroemde Luis Puenzo (Oscarwinnaar voor La Historia oficial in 1985). Net als haar debuut XXY (2007) schetst Puenzo ook in deze tweede film de verwarrende wereld van tienerseksualiteit. XXY is een portret van een hermafrodiete tiener, haar nieuwste dat van een bijna onmogelijke liefde tussen twee jonge meiden uit verschillende klassen van de bevolking. Beide actrices waren vanavond -net als de regisseuse- aanwezig bij de première, en stonden wat onwennig op het immense podium om wat over hun film te vertellen.
Mariela Vitale & Inés Efron in El Niño Pez
In El Niño Pez werkt de Paraguaanse Guayi (debutante Mariela Vitale) als hulp in de huishouding van een rijk Argentijns gezin. Ze heeft in haar leven al de nodige hobbels moeten nemen en heeft niet alleen een stiekeme verhouding met de man des huizes, maar ook met zijn dochter Lala (een sterke rol van Inés Efron). Deze Lala valt op de wilde schoonheid van Guayi, maar hun totaal verschillende achtergrond leidt hun onvermijdelijke val in.
LucÃa Puenzo siert het tienerdrama onnodig op met bizarre plotwendingen en wat modieus gespeel met de chronologie, dat verder geen ondersteunende functie heeft. Door te weinig in te gaan op de gedachten van de meisjes en er een thriller van te maken, sleept El Niño Pez maar wat voort. Vooruit, er is een computergegenereerd onderwaterkind dat ergens in een meer rondzwemt, maar ook dat mysterie houdt de aandacht er niet bepaald bij.
Photo Credit: Wenn.com