IFFR 2021: Festivalverslag #1
Festivaltijger Anton Damen slaat geen IFFR over. Ook niet in tijden van lockdowns. Maar hoe bevalt dat, een filmfestival dat zich helemaal online afspeelt en waarin opeens de huis- en slaapkamer dat spiegelpaleis Luxor, die royale Pathé 1-zaal of dat gezellige Kino moeten vervangen?
IFFR trapte gisteren af met de amusantste openingsfilm in jaren (misschien wel in al die 50 jaar), maar er zat geen hond in de zaal. Het is een ironisch gegeven dat prachtig past bij het oeuvre van Anders Thomas Jensen, wiens RIDERS OF JUSTICE weer net zo gek, geniaal en goed was als ADAM's APPLES en MEN & CHICKEN. Na afloop liep het chatvenster dan ook haast over van lof en complimenten.
Dat was aan het begin van het online evenement wel anders. Toen overheerste vooral de paniek om application errors, het ontbreken van geluid en/of beeld of andere elektronische malaise. In Huize Damen ging het streamen eigenlijk best voorspoedig; met een beamer en een projectiescherm was de kijkervaring heel aardig, en was er beduidend meer beenruimte dan in De Doelen of in Luxor. De enige kinderziekte die de eerste twee minuten vergalde, was dat de (erg kleine) ondertiteling standaard op 'uit' stond. Niet ideaal bij een Deense speelfilm, maar gelukkig weer Jensen behalve droge dialogen ook visueel zijn verhaal te vertellen, zodat er niet te veel van de proloog werd gemist.
Dat de film gestreamed werd en dus niet gepauzeerd kon worden, is eigenlijk een pré. Op een normale openingsavond kun je namelijk ook niet ongestraft halverwege de voorstelling opstaan om naar de wc te gaan, en streamen draagt ook bij aan het element wat een festival een festival maakt: het live-aspect. Maar wie dacht dat een digitaal filmfestival als voordeel had dat je zo het openings- en dankwoord bespaard zou blijven, kwam bedrogen uit. Het obligate onderdeel was wel korter dan anders, maar moest door een technisch euvel twee keer gestart en bekeken worden. Plaatsen onder first world (online) problems dit.
Sommige zaken kun je natuurlijk prima digitaliseren. Dit jaar geen gefrommel en gedoe met scheurkaarten, die ik het verlaten van de zaal toch altijd steevast kwijt ben. Anno 2021 vindt na afloop van de voorstelling een uitnodiging in de mailbox om je waardering of afkeuring te laten blijven. Dat was in het geval van RIDERS OF JUSTICE de maximale score -het moet raar lopen wil deze film aan het eind van de festivalrit niet uitgeroepen worden tot publieksfavoriet.
Vandaag staat de eerste 'echte' festivaldag op het menu, met een talkshow en een aantal premières met live Q&A's met de makers. Hoe dat in de praktijk bevalt? Als het niet altijd even betrouwbare internet het gewoon blijft doen, lees je dat hier morgen. En wie weet komen we elkaar ondertussen wel tegen... in 'Rotterdam'.