Imagine: dag 5
Na vier dagen blijken vooral de zwarte komedies op veel waardering te kunnen rekenen. THE PERFECT HOST, SUPER en AT WORLD'S END leiden het tussenklassement voor de Spits! Silver Scream Award, de publieksprijs van Imagine, en worden druk bezocht. Tegenwicht aan deze morbide humor wordt geboden door TIME TRAVELLER, een modern Japans sprookje over de vergankelijkheid van het leven en kracht van de liefde. En alweer de derde verfilming van Yasutaka Tsutsui's roman The Girl Who Leapt Through Time.
Wanneer haar moeder een auto-ongeluk krijgt, wordt de terneergeslagen Akari (Riisa Naka) terug naar het jaar 1972 gestuurd om een mysterieuze boodschap over te brengen. Daar wordt ze al snel verliefd op de filmstudent Ryota (Akinobu Nakao) die haar het vertrouwen in haar leven teruggeeft. Helaas vertilt debuterend regisseur Masaaki Taniguchi zich lichtelijk aan het tijdreisthema, en ligt alles er te dik bovenop. Gelukkig brengt hij de opbloeiende liefde tussen Akari en Ryota ontroerend in beeld. Het is daarnaast bewonderenswaardig dat Taniguchi een dergelijk zoet liefdesverhaal op een beklemmende ontknoping laat aansturen en zodoende, in tegenstelling tot de eerdere verfilmingen, dicht bij de sfeer van Tsutsui's orginele werk blijft. Voor een deel van het publiek was het echter te sentimenteel, zij hadden ruim voor de ontknoping de zaal al verlaten.
Als diversiteit een criterium is om een festival te beoordelen, dan zit het met het Imaginefestival wel goed. Het contrast tussen het gestileerde TIME TRAVELLER en de B-producties die het onderwerp zijn van de documentaire MACHETE GIRLS UNLEASHED! kan haast niet groter. Mark Hartley's document geeft een bij vlagen hilarisch overzicht van de producties die op de Filippijnen werden gedraaid volgens het drie B's-principe: beasts, boobs en blood. Ontploffende helikopters, rubberen moerasmonsters, schaarsgeklede kung fu-dames en dat allemaal in de tropische hitte. Alles wat je van de exploitatiefilms van de jaren 60 en 70 verwacht komt voorbij, ondersteund door anekdotisch commentaar van de destijds betrokken acteurs en regisseurs.
Het hoge tempo en een gebrek aan verhaal zorgen er uiteindelijk voor dat de documentaire toch wel erg een aaneenschakeling van anekdotes wordt, maar dat mag de pret nauwelijks drukken. MACHETE MAIDENS UNLEASHED! is een monument voor het plezier waarmee exploitatie B-films zowel gemaakt als geconsumeerd worden. In een tijd van computers en CGI-effecten, lijkt er voor dergelijke films echter steeds minder een markt te zijn. Maar gemist worden ze wel. Zou er daarom die hernieuwde aandacht zijn voor het genre? Naast de openingsfilm HOBO WITH A SHOTGUN, programmeert Imagine ook nog MODUS OPERANDI en GONE WITH THE POPE en na het zien van MACHETE MAIDENS UNLEASHED! kan waarschijnlijk niemand de drang onderdrukken om toch in ieder geval een van deze films mee te pakken.
The Cult Corner op IMAGINE: Tips & Afraders
INSIDIOUS
SUPER
HOBO WITH A SHOTGUN
THE TROLL HUNTER
MOTHER'S DAY
THE PERFECT HOST
PRIMAL
RED HILL
MACHETE MAIDENS UNLEASHED!
TIME TRAVELLER
SOME GUY HOW KILLS PEOPLE
MONSTERS
HUSK
BITTER FEAST
THE WHISPERER IN DARKNESS
SUDOR FRÍO
HELL DRIVER