Jean-Pierre Melville in EYE
EYE eert de Franse regisseur Jean-Pierre Melville (1917-1973) met een retrospectief van 9 t/m 31 januari, het eerste grote overzicht van zijn werk in Nederland. Melville geldt als een van de meest invloedrijke regisseurs van de Franse naoorlogse cinema. Ook hedendaagse regisseurs als Nicolas Winding Refn, Jim Jarmusch en John Woo zijn schatplichtig aan de uitgebeende, sterk visuele stijl van de maker van klassieke policiers en thrillers als Le samouraï, Le cercle rouge en Un flic.
9 t/m 31 januari 2014 in EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl
De als Jean-Pierre Grumbach geboren Melville maakte tussen 1947 en 1972 dertien speelfilms en geldt als een van de meest invloedrijke regisseurs van de Franse naoorlogse cinema. Melville begon rond 1950 jaren vijftig als onafhankelijk filmmaker en -producent – voor die tijd een opmerkelijke stap. In die jaren werkte hij als een van de eersten buiten de studio, op locatie, met niet-professionele acteurs en beperkt budget, reden waarom filmers als François Truffaut en Jean-Luc Godard hem omarmden als geestelijk vader van de nouvelle vague. Ook hedendaagse regisseurs als Nicolas Winding Refn, Jim Jarmusch en John Woo zijn schatplichtig aan de uitgebeende, sterk visuele stijl van de maker van klassieke policiers en thrillers als Le samouraï, Le cercle rouge en Un flic.
Het retrospectief in EYE sluit aan bij de internationale belangstelling voor Melville. Verschillende filmmusea zoals de Cinémathèque Française organiseerden de afgelopen jaren overzichten en brachten zijn films opnieuw uit. De laatste jaren verschenen ook nieuwe publicaties over leven en werk van de oud-verzetsman, gangsterfilmspecialist en liefhebber van klassieke Hollywoodfilms, waaronder Ginette Vincendeaus ‘Jean-Pierre Melville: An American in Paris’. Het retrospectief in EYE is het eerste grote overzicht van Melvilles oeuvre in Nederland.
Filmprogramma
EYE vertoont de belangrijkste van Melvilles speelfilms, waaronder de gangstertrilogie met Alain Delon en de bij het grote publiek minder bekende oorlogstrilogie Le silence de la mer, Leon Morin, prêtre en L’armée des ombres. Ook is er aandacht voor de relatie van Melville tot de nouvelle vague (met een double bill van A bout de souffle en Bob le flambeur) en zijn invloed op de hedendaagse cinema (Cinema Egzotik vertoont Walter Hills The Driver en The Killing van John Woo). Melville-kenners spreken over de filmmaker, zijn inspiratiebronnen en de betekenis van zijn films voor hedendaagse regisseurs.
Vertoningen
Le silence de la mer (1949), 9 jan 19.15
Les enfants terribles (1950), 14 jan 19.15 + 24 jan 21.30
Bob le flambeur (1955), 22 + 27 + 30 jan 19.15
Leon Morin, prêtre (1961), 19 jan 19.15
Le doulos (1962), 20 jan. 19.15
Le samouraï (1967), 11 jan 21.30
L’armée des ombres (1969), 18 jan 21.30 + 28 jan 19.00
Le cercle rouge (1970), 16 + 25 jan 21.30; 29 jan 19.00
Un flic (1972), 31 jan 21.30
Cinema Egzotik
10 jan 20.00: ‘Melville Tribute - Lone Wolf Night’. Vertoning The Driver (Walter Hill, 1978) en The Killer (John Woo, 1989). De presentatie is in handen van Martin Koolhoven en EYE-programmeur Ronald Simons.
Soirée Melville
20 jan 19.15: lezing van Melville-aficionado Bart van der Put, filmjournalist voor Het Parool. Vertoning Le doulos.
Melville en de nouvelle vague
27 jan 19.15: double bill Bob le flambeur en À bout de souffle (Jean-Luc Godard, 1960). Inleiding door EYE-programmeur Leo van Hee.