Sobere cinema van Schanelec
Naar aanleiding van de film ORLY had The Cult Corner een interview met actrice en filmmaakster Angela Schanelec (foto). Alhoewel er in ons land nooit een film van haar is uitgebracht, zijn al twee van Schanelecs films geselecteerd door het filmfestival van Cannes en geniet zij in Duitsland een behoorlijke status als de meest representatieve vertegenwoordiger van de Neue Deutsche Welle, een groep filmmakers die sobere speelfilms maakt over echte mensen. Geen plotgedreven, opgesmukte films, maar registrerende cinema zonder begin, middenstuk of einde. Met name haar speelfilms MARSEILLE en NACHMITTAG zijn hier sterke voorbeelden van. In beide films volgen we een aantal mensen die door verschillende sociale netwerken met elkaar verbonden zijn en die we leren kennen door hun interactie met elkaar. Schanelec geeft geen informatie over de achtergrond maar presenteert personages die met elkaar in gesprek zijn of zomaar wat rondlummelen.
Â
Ook ORLY is zo'n registrerende speelfilm. Het speelt zich af tijdens twee uur op het Franse vliegveld van Orly. Een aantal mensen arriveert op het vliegveld en we volgen hen gedurende de uren dat zij wachten op het vertrek van hun vliegtuig. Door hun gesprekken op dat moment op die plaats leren we ze een heel klein beetje kennen, maar Schanelec maakt het de kijker wederom niet gemakkelijk. Een zoon wacht met zijn moeder in een coffeeshop en tijdens hun verblijf kijkt de verkoper indringend naar de jongen, waarna de jongen terloops vertelt dat hij met een vriendje naar bed is geweest. Zijn moeder is geschokt, maar slikt haar reactie geheel in en zwijgt. Een meisje vliegt terug naar Canada, maar uit haar gesprek met een medewachtende blijkt dat ze niet uit vrije wil is geëmigreerd. Kleine verhalen zonder begin of einde met alleen het vliegveld Orly als gedeelde noemer. En met prachtig acteren van Josse de Pauw, Bruno Todeschini en Natacha Régnier een aanrader, hoe lastig het ook is.