Fifty Shades Freed
The end of an era, en laten we hopen dat dat het ook is. In het laatste deel van de FIFTY SHADES-trilogie is de glans er duidelijk af, en het materiaal nog duidelijker op. Ana en Christian zijn getrouwd, en kunnen dus alleen nog maar ruzie maken over de kleinste dingen, om vijf seconden later weer een montage in te duiken met inwisselbare seks en nog meer inwisselbare muziek. Gelukkig is de chemie tussen acteurs Dakota Johnson en Jamie Dornan verbeterd, maar waar je bij de eerste twee films nog benieuwd was of de filmmakers de consent issues en manipulatie van Mr. Grey tot een enigszins aantrekkelijk plaatje konden maken, is deze film net als het derde boek meer een autoreclame dan een coherente film.
FIFTY SHADES FREED is een kindertekening van een volwassen leven, en begint met een montage die je eerder aan het einde van een film verwacht. Een Pinterest-waardige bruiloft, een Europese vakantie waar je U tegen zegt, en een zeer onaannemelijke werkpromotie: het is aan te raden om vanaf dit moment de film als komedie te gaan bekijken.
De kwaliteit van de boeken waar deze reeks op was gebaseerd is natuurlijk pudding, maar wat vooral steekt aan deze laatste film is de realisatie dat dit zo'n gemiste kans is. De filmtrilogie had een prachtige kans kunnen zijn om de vrouwelijke seksuele fantasie uit te laten spelen op het grote scherm - gemaakt door vrouwen, voor vrouwen. Helaas werd alleen de eerste installatie door vrouwen gemaakt.
Niet dat dat per se met de vrouwelijke hand te maken heeft, maar FIFTY SHADES OF GREY was zo'n slechte film nog niet. Scenarist Kelly Marcel en regisseur Sam Taylor-Johnson keken met een kritisch oog naar de verheerlijking van de overdadige rijkdom van de 27-jarige miljonair, en Taylor-Johnson wist een tederheid en erotiek aan de seksscènes toe te voegen die niet te vinden zijn in het boek. Het shot waar in de verte het kippenvel op het dijbeen van Dakota Johnson is te zien, is een herkijk waard. Helaas zag het duo af van de rest van de films, blijkbaar omdat schrijfster E.L. James geen vrije hand toestond in het bewerken van haar boeken.
Hoewel James Foley met RECKLESS het erotische potentieel van ketelhuizen op de kaart zette, zijn FIFTY SHADES DARKER en FIFTY SHADES FREED te trouw geadapteerd door de echtgenoot van James, Niall Leonard, en dus is de opwinding ver te zoeken. Tenzij je van auto's houdt. En jetski’s. En helikopters, jachtschepen, zeilboten, pied à terres in Aspen, New York... Maar lachen zal je, ook al was dat de bedoeling niet.
Laten we hopen dat in navolging op de grote Hollywood Purge van 2017-2018 we voortaan minder hard ons best hoeven te doen om iets van waarde te vinden in een op vrouwen-gerichte miljoenen franchise.