The Troll Hunter
Het is maar goed dat de monsters uit horrorfilms, sprookjes en mythes niet werkelijk bestaan. Stel je voor dat bijvoorbeeld Freddy Krueger echt onze dromen binnen kan komen of graaf Dracula ieder moment voor ons raam zou kunnen zweven. Of wat te denken van een troep boosaardige trollen die de bossen onveilig maakt? Het is maar beter dat deze monsters veilig opgesloten blijven in de verhalen waar ze thuis horen, want alleen al zulke gedachtes hebben een dusdanig ontregelend effect dat het normale leven er zwaar onder te leiden zou hebben.
Tenminste, dat lijkt de Noorse overheid te denken in de mockumentary THE TROLL HUNTER van debuterend regisseur en scenarist Andre Øvredal. In Noorwegen blijkt namelijk werkelijk een trollenpopulatie te bestaan, die dankzij een speciaal daarvoor aangestelde trollenjager in toom wordt gehouden. Daarbij probeert de Noorse regering het bestaan van de trollen te verdoezelen met een omslachtig complot: niet de trollen, maar bruine beren krijgen de schuld van alle nachtelijke onrust.
THE TROLL HUNTER wordt gepresenteerd als het teruggevonden filmmateriaal van een groepje studenten dat, bezig met een schooldocumentaire over het stropen van beren, per ongeluk stuit op het complot van de Noorse overheid. Telkens als er ergens een beer wordt gedood, blijkt dat de mysterieuze Hans (Noorse komiek Otto Jespersen) zich daar ook ergens in de buurt ophoudt - en dat is verdacht natuurlijk. Gelukkig voor de studenten is trollenjager Hans een moegestreden ambtenaar die nu wel eens een eind wil maken aan de verplichte poppenkast waarmee het trollenjagen gepaard gaat en hij staat hen toe hem met de camera te volgen tijdens zijn nachtelijke zoektochten.
Het ‘teruggevonden filmmateriaal'-genre roept natuurlijk direct voorgangers als CANNIBAL HOLOCAUST, THE BLAIR WITCH PROJECT en CLOVERFIELD in gedachten. En een veel gehoorde klacht is dat we op de cinema vérité stijl, met schokkerige camera en nachtkijkerbeelden ondertussen wel uitgekeken zijn. Met betrekking tot THE TROLL HUNTER is dat niet terecht: in onvaardige handen kan dat misschien een gimmick worden, bij Øvredal is het een essentieel onderdeel om de trollen realistisch in beeld te brengen. Ook weet regisseur Øvredal heel goed dat zijn uitgangspunt van het trollencomplot eerder komisch dan eng is en dit probeert hij dan ook niet te verbloemen: een geweldig komische scène is bijvoorbeeld wanneer de nerveuze persvoorlichter Finn de vreemdste bochten moet maken om omstanders ervan te overtuigen dat mysterieuze pootafdrukken van een Russische beer zijn.
THE TROLL HUNTER is een geheel Noorse productie en een waardige toevoeging aan het rijtje van verassende, regionale low budget films die het fantastische genre in een nieuw licht plaatsen, zoals het Spaanse REC uit 2007 en de Zweeds productie LET THE RIGHT ONE IN uit 2008. Net als die twee, is ook THE TROLL HUNTER inmiddels al zo'n fenomeen geworden dat de verplichte Amerikaanse remake gepland staat. Wacht daar niet op, want dat wordt vast niet zo leuk als dit Noorse inkijkje in de trollenwereld.