Meurtre a Pacot
Raoul Peck is de meest belangrijke filmmaker van Haïti. Tijdens zijn carrière maakte hij onder andere films over Haïtiaanse migranten op de vlucht in New York (HAITIAN CORNER, 1988), de opkomst en neergang van de eerste onafhankelijke president van Congo (LUMUMBA, 2000) en een onthustende documentaire over de nasleep van de aardbeving die het eiland in 2010 trof (ASSISTENCE MORTELLE, 2013). Ook het zwartkomische familiedrama MUERTRE A PACOT gaat over die ramp en haar nasleep. Een vrije bewerking van Pasolini’s THEOREMA, die de immense klassenverschillen op het eiland en zogenaamde ‘goede bedoelingen’ van buitenlandse NGO’s onder de loep neemt.
Een rijk stel, gespeeld door 35 RHUMS-acteur Alex Descas en de Franse zangeres Ayo, zit door de aardbeving met een nagenoeg onbewoonbare villa. De overheid dreigt met sloop en om een snelle renovatie te bekostigen verhuren ze een deel van het gebouw tijdelijk aan een Franse hulpverlener (Thibault Vincon). Wanneer deze Fransman echter komt aanzetten met een jonge vriendin uit de Haïtiaanse onderklasse (Lovely Kermonde Fifi) brengt dat diepliggende spanningen naar boven. Veroordeeld tot elkaar neemt die situatie steeds absurdere vormen aan.
MEURTRE A PACOT fileert de van de werkelijkheid losgezongen Haïtiaanse elite met een duivels plezier: ontdaan van hun bezittingen blijken ze een groep krioelende mieren, radeloos kruipend door het puin. Toch is de ondertoon uiterst serieus. Want ondanks dat Peck Haïti in een mensonterende staat van verval toont, viert het financieel opportunisme al snel weer hoogtij. Zelfs de grootste ramp uit de Haïtiaanse geschiedenis brengt daar blijkbaar geen verandering in. Het laatste shot uit de film is daarom des te ijzingwekkender.