Eden Lake

James Watkins
Kelly Reilly, Michael Fassbender & Thomas Turgoose
2008
91 minuten
Horror

Een van de hoogtepunten van het Amsterdamse Imagine festival 2009. Deze politiek incorrecte sociohorror volgt een kamperend stel dat zich de woede van de plaatselijke plattelandsjeugd op de hals haalt.

Stadse sloddervossen laten verdwalen in de jungle, het bos of een afgelegen dorpje is het startpunt van vele thrillers en horrorfilms, waaronder genreklassiekers als THE EVIL DEAD, THE LAST HOUSE ON THE LEFT, STRAW DOGS, FRIDAY THE 13TH en natuurlijk DELIVERANCE, maar ook modernere varianten als THE DESCENT, THE BLAIR WITCH PROJECT, CALVAIRE en HAUTE TENSION waagden zich aan deze formule.

Het blijkt steeds weer een uiterst effectief middel om het publiek schrik aan te jagen door een aimabel personage ver weg van zijn vertrouwde omgeving te laten opjagen door mensen of monsters die het gebied op hun duimpje kennen. EDEN LAKE is het grimmige debuut van de Britse schrijver/regisseur James Watkins, die aan dit griezelige basisidee nog het explosieve gegeven van klasseverschillen toevoegt door de ettertjes en hun ouders zeer nadrukkelijk als Britten uit de lagere klasse neer te zetten.

Met name in Engeland staan de recensies en filmbesprekingen van EDEN LAKE bol van de afkeer van dit specifieke accent dat Watkins aan zijn film gaf. Deze reacties op EDEN LAKE zeggen -meer dan de film zelf- veel over het actuele probleem van klasseverschillen en de verkrampte manier waarop de Britse samenleving daar mee omgaat. Alhoewel de tegenstelling tussen de slachtoffers uit de middenklasse en de daders uit de lagere klasse met name in de slotscènes onvermijdelijk is om te negeren, is EDEN LAKE in de eerste plaats vooral horrorfilm. Eentje die grote gelijkenissen vertoont met het Franse ILS (2006), maar dan vele malen effectiever.

EDEN LAKE is namelijk een doodenge horrorfilm die bestaat uit vele zenuwslopende pogingen van twee dertigers (Kelly Reilly uit MRS HENDERSON PRESENTS en Michael Fassbender uit HUNGER) om te ontsnappen uit de handen van een stel opgeschoten kinderen, waaronder ook acteur Thomas Turgoose uit THIS IS ENGLAND. De terrorkids dulden geen vreemdelingen in hun kleine dorp aan een groot meer en gaan enorm ver in het stellen van grenzen en het achteraf verdoezelen van bewijsmateriaal. Tot lang na het zien zullen enkele beelden uit EDEN LAKE op je netvlies gebrand blijven.

eden lake