El secreto de sus ojos
Televisieregisseur Juan José Campanella (1959) kon afgelopen maart zijn oren vast niet geloven toen zijn film EL SECRETO DE SUS OJOS (Het geheim in hun ogen) werd gekozen tot Oscarwinnaar in de categorie beste buitenlandse film in een competitie waarin ook gedoodverfde favorieten DAS WEISSE BAND en UN PROPHÈTE meedongen. Tot nu toe nog niet in Nederland te zien, bleef het gissen naar deze Argentijnse dark horse die twee puntgave meesterwerkjes in het stof deed bijten. Wat blijkt: EL SECRETO DE SUS OJOS is een visueel geslaagde, maar sentimentele en zeer ongeloofwaardige thriller die zich niet kan meten met de films van Michael Haneke en Jacques Audiard.
EL SECRETO DE SUS OJOS draait om een moord- en verkrachtingszaak waarbij een 23-jarige lerares het leven laat. Onderzoeksrechter Benjamín Esposito (Ricardo Darín) vermoedt dat de twee opgepakte verdachten hun bekentenis onder druk aflegden en gaat op zoek naar de echte moordenaar, daarbij geholpen door de echtgenoot van het slachtoffer. Op basis van een familiefoto waarop een oude vriend schalks naar de lerares kijkt vinden ze de dader, die echter binnen no-time wordt vrijgelaten omdat hij meewerkt aan een strafrechtelijk onderzoek. Twintig jaar later kijkt de gepensioneerde Esposito terug op zijn carrière en besluit de dader nogmaals op te sporen. Hij roept daarbij de hulp in van zijn oude bazin (Soledad Villamil ), waar hij nog steeds iets voor blijkt te voelen.
De door Félix Monti prachtig geschoten film is opgebouwd uit vele flashbacks, gezien vanuit de oude onderzoeksrechter die een boek schrijft over de zaak die hem maar niet loslaat. EL SECRETO DE SUS OJOS wil echter meer zijn dan een rechtgeaarde thriller, en verbeeldt gelijktijdig met de terugblik naar de moordzaak de nooit tot bloei gekomen liefde tussen Esposito en zijn bazin. Tijdens hun ontmoetingen dansen de twee personages ongeduldig om elkaar heen in afwachting van wie de eerste stap durft te zetten. Het zijn ondanks de oppervlakkige en sentimentele aanpak nog de beste scènes van de film, waarin acteur Ricardo Darín overtuigt als de weifelende gepensioneerde. Naast de toevoeging van deze brok romantiek, wil regisseur Campanella de toeschouwer ook nog eens vermaken met de potsierlijke strapatsen van de alcoholische collega van de onderzoeksrechter, die als comic relief de ene na de andere scène tevergeefs komt opvrolijken.
EL SECRETO DE SUS OJOS hengelt opzichtig naar een vermakelijk mengsel tussen spanning, humor en liefdesdrama, en stijgt daarmee weliswaar uit boven de standaardthriller, maar strandt in zijn poging. Ook kan Campanella de aandacht niet afleiden van de gebrekkige plot die herhaaldelijk een loopje met de waarheid neemt. Een thriller staat of valt heus niet bij een geloofwaardige plotontwikkeling; een scenario mag best vreemde sprongen maken ter wille van spanning en snelheid. Maar de ongeloofwaardigheden in EL SECRETO DE SUS OJOS zijn juist zo onoverkomelijk omdat ze de film een al dan niet bedoelde surreële laag geven die in handen van deze regisseur niet alleen alle spanning wegzuigt, maar ook alle kleur trekt uit de zo oprecht opgevoerde liefdesgeschiedenis. Voor een werkelijk geslaagde mengeling van de genres misdaad, comedy en melodrama moeten we voorlopig dus nog steeds zijn bij Anders Thomas Jensen en David Lynch.