Halloween
HALLOWEEN (2018) is het negende vervolg op HALLOWEEN (1978), maar ook deel twee, net zoals HALLOWEEN II (1981). In laatstgenoemde film kwamen we erachter dat seriemoordenaar Michael Myers de broer was van zijn beoogde slachtoffer Laurie (scream queen Jamie Lee Curtis); een plottwist die regisseur John Carpenter eigenlijk nooit zag zitten. Doet er ook niet meer toe: voor deze HALLOWEEN werd besloten de hele reeks vervolgen tot nu toe te schrappen. Alleen deel één telt nog mee. De serie kreeg trouwens eerder al zo'n soft reboot, want HALLOWEEN H20: 20 YEARS LATER (1998) was een direct vervolg op deel twee. En daarna was er nog de tweedelige remake-reeks van Rob Zombie. Is het nu eindelijk gelukt een waardige opvolger te maken?
HALLOWEEN doet niets dat niet beter gedaan werd in Rob Zombies HALLOWEEN II (2009), het vervolg op zijn eigen (veel minder sterke) remake. Die film was een intense, vaak frustrerende nachtmerrie over de nasleep van een massamoord. Het trauma van final girl Laurie (Scout Taylor-Compton) werd realistischer neergezet dan in het genre gebruikelijk, inclusief emotionele uitbarstingen die haar volgens veel kijkers een irritant en inconsistent personage maakten. Ondertussen was Dr. Loomis (Malcolm McDowell), Michaels voormalig psychiater, bezig de tragedie uit te buiten met een true crime-boek.
De versie uit 2018 probeert op eenzelfde manier trauma en exploitatie te belichten, maar doet het clichématiger en verteerbaarder. Laurie Strode (een terugkerende Jamie Lee Curtis in een sterke rol) woont teruggetrokken in een zwaarbeveiligd huis, altijd voorbereid op de terugkeer van de man die veertig jaar geleden haar vrienden vermoordde. Haar dochter Karen (Judy Greer) is van haar vervreemd na een traumatische jeugd. Kleindochter Allyson (Andi Matichak) zoekt nog wel contact met oma. Ondertussen maken twee podcasters (Jefferson Hall en Rhian Rees) een serie over Michael Myers – dat subplot dient vooral om ons op de hoogte te brengen van de huidige situatie aangaande Michael en Laurie, en gaat door tot we genoeg weten, waarna het plots doodloopt. Ook is er een potsierlijk plotje met Michaels huidige psychiater; dat had in een vroege fase geschrapt kunnen en moeten worden.
Aangenaam is de terugkeer van Michael Myers als ultieme boogeyman: voorbij alle mythologie en psychologie. Zoals Jordan Peele eens opmerkte over de oorspronkelijke Michael: 'He's not even evil, just curious.' Met de gestalte van stuntman James Jude Courtney is The Shape eindelijk weer een puur angstaanjagende aanwezigheid. Hoewel zelden echt de spanning bestaat dat hij Laurie, Karen of Allyson zal omleggen: daarvoor zijn die personages te ontwikkeld en sympathiek in vergelijking met het slachtvee. Maar goed, daarover niet klagen. Het drama tussen moeder, dochter en kleindochter is met veel meer aandacht uitgewerkt dan je van een slasher zou verwachten (hoewel dus, nogmaals, lang niet zo sterk als in HALLOWEEN II).
De blu-ray bevat verwijderde of ingekorte scènes, waaronder een nogal belachelijke douchescène met veel te duidelijke PSYCHO-verwijzing, en een langere versie van een pseudotarantineske dialoog tussen twee agenten over broodjes. Niets bijzonders. De 'making of' Back in Haddonsfield (06:05) is meer een promotiefilmpje, waarin beelden uit de film vlot versneden worden met flarden van interviews met cast en crew. The original scream queen (02:32) is natuurlijk een ode aan Jamie Lee Curtis. Zij zelf, haar collega's uit HALLOWEEN '18 en John Carpenter bespreken haar allemaal te kort. In The sound of fear (03:19) zien we John Carpenter met zijn zoon Cody en Daniel A. Davies aan de muziek werken. Ze proberen 'de ultieme versie' te maken van het iconische thema dat Carpenter in '78 gebruikte. Leuk, maar weer te kort. Journey of the mask (02:33) vertelt de onder fans bekende anekdote dat Michaels masker oorspronkelijk een bewerkt Captain Kirk-masker was. The legacy of Halloween (04:25) bestaat uit fragmenten van een rondetafelgesprek tussen veteranen Curtis en Carpenter en nieuwkomers regisseur David Gordon Green en producent Jason Blum. Een van de interessantste extra's, maar zoals bij allemaal geldt ook hier: waarom zo snel geknipt en zo kort? Wordt verwacht dat horrorfans niet zitten te wachten op een goed gesprek?