The Creep Behind the Camera
Uit de lange lijst 'slechtste films aller tijden' is THE CREEPING TERROR uit 1964 één van de meest vermakelijke en meest bizarre. Al even opmerkelijk is het verhaal achter deze hilarische monsterfilm: regisseur Art Nelson (actief onder het pseudoniem Vic Savage) was een gewetenloze oplichter met grootheidswaanzin, die het geld van zijn financiers liever uitgaf aan drugs dan aan de productie. Zijn vrouw Lois heeft het zwaarst te lijden onder zijn gekte, en krijgt ervan langs als ze niet beaamt dat Art gelijkstaat aan God.
Regisseur Pete Schuermann vertelt met veel stylistische bravoure. Te veel: al snel zorgen het felle kleurenpallet en de zeer aanwezige soundtrack voor vermoeidheid. Wel is het knap hoe Schuermann een serie geestige Hollywoodanekdotes combineert met het pijnlijke verhaal van de mishandelde Lois. Verrassend genoeg is niet die malle mislukte monsterfilm, maar Lois' worsteling het hart van THE CREEP BEHIND THE CAMERA.
Komisch hoogtepunt zijn de interviews met enkele betrokkenen bij THE CREEPING TERROR. Let vooral op scenarist Allan Silliphant, die het monster beschrijft als lijkende op een Chinese draak, en er snel aan toevoegt: "Uh, no disrespect to the Chinese.”