Taken 2
Franse filmproducent Luc Besson verraste vriend en vijand in 2008 met de hyperkinetische actiefilm TAKEN. Het gros van de actieknallertjes uit zijn stal was tot dusver namelijk aardig, zoals de TAXI of TRANSPORTER-reeks, maar wie graag meer zag dan achtervolgingen, grotesk geboefte en een explosietje hier of daar, die moest verder zoeken. En toen was daar ineens Liam Neeson die in TAKEN de woorden ‘I will look for you, I will find you, and I will kill you' uitsprak. Meteen was duidelijk: hier gaan botten breken, en veel.
En er werden botten gebroken, en veel. TAKEN mag zich door de simpele effectiviteit ervan rekenen tot één van de beste actiefilms van afgelopen decennium. Regisseur Pierre Morel filmde TAKEN in spectaculaire stijl, met vlotte montage, goede timing en rust op de juiste momenten. Hij maakte eerder al BANLIEU 13 en FROM PARIS WITH LOVE; niet heel verrassend de betere films uit de stal van Besson. Voor dit vervolg trekt Neeson opnieuw een spoor van vernieling in een grote stad nadat zijn geliefden worden ontvoerd. Besson snorde ditmaal echter Olivier Megaton op, niet Morel. Megaton maakte COLOMBIANA en TRANSPORTER 3. Voor wie die films niet zag: houden zo.
De Fransman toont zich wederom een regisseur die nog geen actiefilm zou herkennen als die in zijn gezicht opblaast. Uiteraard laat hij Neeson een auto-achtervolging inzetten. Uiteraard breekt Neeson wat botten. En uiteraard past Neeson zijn CIA-tactieken toe om de ontvoerders te vinden. Maar het is een futloze herhalingsoefening die enige blijk van effectief film maken ontbeert. Neem bijvoorbeeld de ontvoerders van Neesons vrouw (Famke Janssen) en dochter (Maggie Grace): generieke en clichématige Balkanschurken die in een parodie nog niet zouden opvallen. De baas van het stel wordt gespeeld door Rade Serbedzija, de go-to-guy voor dit soort rollen.
Ook het script is futloos. Zoals de scène waarin Neeson aandachtig luistert wanneer hij geblinddoekt door de stad wordt vervoerd. Een man speelt viool, een hond blaft, lasapparaten, een veerpont: feilloos vindt hij een dag later zijn weg terug op basis van die geluiden. Dat de vioolspelende man en de hond blijkbaar al die tijd op hun plek zijn blijven zitten getuigt van een minachting voor ons kijkersintellect. Die vlieger gaat op voor de hele film. TAKEN is waarschijnlijk de beste actiefilm die Besson ooit produceerde. TAKEN 2 is niet de slechtste, maar het komt in de buurt.