35 Rhums
Menselijke verhoudingen en in het bijzonder familierelaties vormen het hart van het werk van regisseuse en filmacademiedocente Claire Denis. In haar films en documentaires onderzoekt Denis hoe de relaties tussen mensen worden gevormd, afgebroken en soms weer gelijmd. Af en toe tegen de achtergrond van het drukke Parijs, vaker tegen die van een oude Franse kolonie, waar zij zelf als meisje opgroeide. 35 RHUMS is een subtiel, dialoogarm verhaal over een weduwnaar en zijn dochter op een breekpunt in hun leven.
Metromachinist Lionel (Alex Descas) woont samen met zijn studerende dochter Joséphine (Mati Diop) in Parijs. Hij is een stugge, zwijgzame maar tevreden man, zij een twijfelende twintiger die al iets te lang thuis woont. We pakken de draad van hun leven op wanneer een collega van Lionel met pensioen gaat. De man kan zijn werkloze leven niet aan en spiegelt daarmee ook Lionels toekomst. Niet dat hij zich werkelijk zorgen maakt, want Lionel is het type dat zogenaamd niets en niemand nodig heeft. Joséphine worstelt met haar studie en met de liefdesaanzoeken van haar buurjongen. Zijn ze echt zo tevreden als ze zichzelf voorhouden of sukkelen ze achter het leven aan? Is dat behaaglijke evenwicht een indicatie van rijkdom of maskeert het de onwil om los te laten?
35 RHUMS toont in ruim anderhalf uur enkele alledaagse scènes rondom het tweetal waarin op een autorit en een schuifeldansje na weinig gebeurt. Informatie wordt karig gedeeld, zodat het vaak gissen is naar motieven en achtergronden. Een aanpak die doet denken aan Denis beste film BEAU TRAVAIL (1999) en ook nu een flinke inlevingsbereidheid van de kijker vraagt. Toch zit de film boordevol betekenis en stof tot nadenken. Claire Denis schetst ieder personage op een terloopse maar zeer precieze manier als gevangene tussen verleden en toekomst. De film is daarmee een verzameling momenten van stilstand geworden, die ze prachtig contrasteert met beelden vanuit de bestuurderscabine van de rijdende metro. Als zelfs de metro op een dramatisch moment tot stilstand komt, wordt Lionel eindelijk wakker geschud.
Zoals alle verkregen inzichten in 35 RHUMS is ook dit geen dik aangezet, groots moment, maar een ogenblik dat met name betekenis krijgt door Lionels latere handelen. Wat er in zijn en Joséphines hoofd afspeelt blijft onduidelijk. Zoals altijd omringt Denis zich ook voor 35 RHUMS met een vaste groep vrienden, waaronder de acteurs Alex Descas en Grégoire Colin, cameravrouw Agnès Godard en -verantwoordelijk voor de lome, wat treurige muziekscore- de Britse band Tindersticks. Allen werkten al vele malen samen met Denis. 35 RHUMS is een heel onnadrukkelijk vertelde speelfilm geworden. Ruim geslaagd in zijn opzet, maar dit vraagt door het voortdurend ontzeggen van informatie en prikkelende gebeurtenissen wel om een zeer nieuwsgierige kijker.