In a Better World
Susanne Bier is niet alleen een van de meest internationaal succesvolle, maar ook een van de beste Deense regisseurs. Vooral als ze samenwerkt met scenarist Anders Thomas Jensen, zijn haar films de tocht naar de bioscoop meer dan waard. Zo ook IN A BETTER WORLD, die dit jaar de Oscar voor beste niet-Engelstalige film won. Jensen kennen we naast als scenarist ook als regisseur, van onder andere de briljante zwarte komedie ADAM'S APPLES. Net als in die film geeft hij in IN A BETTER WORLD blijk van zijn bijzondere kijk op religie, moraal en geweld.
Elias (Markus Rygaard) is op school dagelijks het slachtoffer van pestkoppen. Hij ondergaat hun aanvallen zonder tegenstribbeling, totdat Christian (William Jøhnk Nielsen) op school verschijnt. Deze stille, mysterieuze jongen, gekweld door de recente dood van zijn moeder, heeft een effectieve oplossing voor het probleem: iedereen die Elias nog aan durft te raken, kan van hem een buitenproportioneel gewelddadige vergelding verwachten.
Elias' vader Anton (Mikael Persbrandt) staat recht tegenover Christian: hij gelooft dat geweld nooit geoorloofd is, en je conflicten beter op kunt lossen door de andere wang toe te keren. Zelf krijgt hij met de gruwelijke gevolgen van geweld te maken hij voor zijn werk als arts vertrekt naar een niet gespecificeerde plek in Afrika, waar een psychopaat genaamd Big Man de buiken van zwangere vrouwen opensnijdt. Als Big Man zelf gewond raakt, is het aan Anton hem te verplegen. De complexe morele dilemma's die het verhaal oproept, bieden gegarandeerd stof tot nadenken. Antwoorden geven Bier en Jensen echter niet, behalve misschien dat zowel het excessieve geweld van Christian als het naïeve pacifisme van Anton, extremen zijn waartussen een rationele middenweg te bewandelen is.
Bier hanteert regelmatig de hand held camera, maar levert toch een visueel gelikte film af; in de beste zin van het woord. Haar shots zijn zorgvuldig opgebouwd en haar kleurgebruik schitterend. Als acteursregisseur is ze nog sterker: vooral het spel van de jonge acteurs Rygaard en Nielsen is indrukwekkend. Vaak zien we dergelijke rollen -het gepeste buitenbeentje en de agressieve rebel- vervallen in archetypes, maar Elias en Christian voelen constant aan als echte mensen. Ulrich Thomsen laat met een ingetogen rol zien waarom Bier en Jensen hem in zo veel van hun films een rol geven. Er is geen personage dat hij niet interessant kan maken, of hij nu een neonazi speelt (zoals in ADAM'S APPLES) of een pacifistische vader.
IN A BETTER WORLD is een film die zowel op intellectueel als op emotioneel niveau alle juiste snaren raakt, en de kijker na afloop niet snel loslaat. Laten we hopen dan Jensen en Bier nog vaak de handen ineen zullen slaan.